Om vådan av att PETA SIG I NÄSAN m.m.

"Styvpappa" skickades idag till ett större sjukhus. Jag fick för mig att jag skulle gå till mottagningen, när jag ändå hade varit på folktandvården. Jag pratade med (över?-)läkaren. Berättade att jag, en onsdag i maj, hade ringt sjukvårdsupplysningen, då jag hade en frågeställning, "sinus cavernosus-trombos*". Sjuksköterskan på 1177 kopplade mig vidare till öronmottagningen, där en syster Emma svarade. Syster Emma pratade med "sin" öronjour, som ska ha sagt att symtomen inte tydde på sinus cavernosus-trombos. Jag ringde sedan, på förekommen anledning, till hudkliniken, där jag fick tala med en syster Cecilia. Denna hade lite brått - fästmannan väntade kanske, eller pizzan. Jag blev inte mycket klokare. Nåväl, "styvpappa" hade varit på samma mottagning, där han var idag, föregående måndag i maj, och skulle dit nästa dag, en torsdag. Allra först hade jag ordnat tid på lasarettet i Lund, där han var redan lördagen före den aktuella onsdagen. ("Styvpappa" själv, visade upp sig för en sköterska på lasarettet, onsdagen före lördagen i maj. Sköterskan tyckte inte att "styvpappa" behövde träffa en doktor!!! Det gäller att stå på sig ibland!)
*blodpropp

Den som inte vill göra sig omaket att slå upp latinska termer, kan gå till http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppladdning/tandrota/tandrotk2.htm Jag citerar. "Det som inte alltid är lika uppenbart är den utbredda ovanan att PETA SIG I NÄSAN, och att detta är en högst farlig ovana som för in i näsan en rad sjukdomsframkallande mikrober."

Själv såg jag idag till att jag fick antibiotika utskrivet, av en tandläkare. Min f.d. danska granne, utbildad tandtekniker, säger, att många sjukdomar har sin uppkomst i tänderna.

Idag sa' jag åt "styvpappas" läkare, att han använder gammal medicin, och att han har katten inne hos sig, på nätterna. Medicinen har jag tjatat om sedan i somras (juli?) någon gång. "Styvpappa" skyller istället på mig, och ser mig antagligen som en stor bakteriehärd (vilket jag verkligen inte är - jag har vikarierat som op-biträde, och min mor hade, enligt mina bröder, smutsfobi)!!!

Här följer nu lite prov på fikonspråk.
"Symtom
Vid periorbital fasceit* ses liksom vid cellulit** en akut svullnad och rodnad av ögonlocken. Kliniskt skiljer sig dessa patienter från en patient med cellulit genom att vara mer allmänpåverkade. Patienten har feber, och CRP är stegrad. I fulminanta fall ses sepsis och chock. Inflammationen svarar trögt på antibiotika, och efter någon dag ses hudnekroser med blåsor och krustor."
*I det akuta skedet av periorbital nekrotiserande fasceit finns risk för spridning av infektion lokalt och risk för sepsis, i läkningsskedet ses ofta ögonlocksskador med ektropion.
**Vid preseptal cellulit finns risk för direktspridning eller hematogen spridning till orbita eller intrakraniellt.

Komplikationer
"Trombosen (i vena ophthalmica superior) kan spridas till sinus cavernosus. Vid sinus cavernosus trombos försämras allmäntillståndet. Trombosen kan ge septiska embolier till lungorna med abscesser och empyem. Mortalitet är 20 procent trots modern behandling.

Vid orbital cellulit/preseptal cellulit ses intrakraniella komplikationer i 5-10 procent. Huvudvärk och långdraget förlopp bör inge misstanke om intrakraniell spridning, och MagnetRöntgen ska utföras.
Fulminant förlopp ses vid meningit, subduralt empyem och sinus cavernosus-trombos, medan ett långsammare förlopp ses vid hjärnabscess och epiduralabscess."
(Citatet är hämtat från Stockholms läns landsting.)

Figur 5

Figuren viser durale sinuser, overflatiske og dype cerebrale vener: 1. Sinus sagittalis superior, 2a. Sinus transversus, 2b. Sinus sigmoideus, 3. Confluens sinuum (torcular herophili), 4. Sinus rectus, 5. V. jugularis interna, 6. Sinus petrosus superior, 7. Sinus petrosus inferior, 8. Sinus cavernosus, 9. Sinus sagittalis inferior, 10. Vv. frontales, 11. Vv. parietales, 12. Vv. occipitales, 13. V. Trolard, 14. V. Labbe, 15. V. cerebri magna Galeni, 16. V. cerebri interna, 17. V. basalis Rosenthali
(www.tidsskriftet.no/?seks_id=1520112)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0