Domare

"Styvpappa" fick idag ett nytt vredesbrott. Han skrek och spottade på mig. "Det blir värre... nästa gång", sa' han. Jag undrar vad han menar, och önskar mig långt härifrån! Problemet är, att det tar tid att packa! Jag hade nu behövt någon att tala med!

 Det är svårt, när människor med hörande öron, likt mannen (med hörlurar) på vidstående bild, vägrar att, aktivt, lyssna på vad jag säger (och inte ens ids att läsa mitt inlägg om soc. psykopater)! Sjuksköterskan(!) har redan bilden klar, så här behöver tydligen ingenting ifrågasättas! 

Så fullbordas på dem Esaias' profetia, den som säger: 'Med hörande öron skolen I höra, och dock alls intet förstå, och med seende ögon skolen I se, och dock alls intet förnimma. (Matteus 13)

Citat från SvD (publicerat den 4 juni 2007): I boken Människan är en berättelse (Natur och Kultur, ny utgåva 2005) skriver psykoanalytikern Clarence Crafoord att vi kan lyssna med ”sju öron”, eller på ”sju nivåer” (inte alltid förstås, men vi kan välja att lyssna med så många öron, eller ännu fler):

1. Vi kan lyssna på den framsagda texten. Det är den mest komplikationsfria nivån av lyssnandet. Om vi talar samma språk och om ordförståelsen och den grammatikaliska förståelsen är den rätta så blir det på den här nivån inga problem i kommunikationen.

2. Vi kan lyssna empatiskt. Parallellt med den framsagda texten lyssnar vi också in den talandes känslor och försöker förstå dem. Vi bör också med vårt beteende, med mimik eller åtbörder, visa att vi förstår berättaren. Och slutligen bör vi försäkra oss om att talaren insett att vi förstått – att han känner sig förstådd.

3. Vi kan lyssna på den förskjutna och förtätade undertexten. Denna dolda text finns gömd i ordval, formuleringar och i bristande överensstämmelser mellan form och innehåll. Vi läser så att säga mellan raderna och lockar fram gömd information.

4. Vi kan lyssna på tilltalet. Vem är egentligen berättelsen riktad till? Den kanske är ämnad för någon annan än dig, lyssnaren. Eller talaren kanske vill få dig att tro att den är en gåva just till dig – ”lova att inte berätta det här för en levande själ” – du försätts i tacksamhetsskuld, men samtidigt är det kanske meningen att du ska sprida ”hemligheten” vidare.

5. Vi kan lyssna till motsägelser. Minspel, kroppshållning, klädsel och utseende säger en hel del om den berättelse som en människa är. Faktum är att synintrycket (och ibland även luktintrycket) är det vi ”lyssnar” till mest i ett samtal, oftast helt omedvetet. Ibland finns det motsägelser mellan det som sägs och det som uttrycks med ögon eller annat kroppsspråk.

6. Vi kan lyssna till de egna känslorna. Vissa typer av samtal lämnar oss relativt oberörda, medan andra kan väcka stark upprördhet. Ibland kan man verkligen fråga sig varför man blir så omskakad. Vare sig man väljer att visa dessa känslor eller inte ska man vara medveten om att de påverkar samtalets utgång.

7. Till sist skriver Clarence Crafoord om ”det omedvetna lyssnandet”. Då avser han djuppsykologiska processer som kan uppstå under samtal. Saker som berättaren talar om kan väcka djupt liggande komplex inom oss som knappt har med berättelsen att göra. Små antydningar kan riva upp gamla sår och så vidare. Särskilt i en nära relation kan sådana här reaktioner leda till mer eller mindre obegripliga bråk och att lyssnandet, och det egentliga samtalet, helt upphör. [Slut citat.]

Men gör nu inte misstaget att genast döma dem jag har talat om! När du säger att de som gör fel ska straffas är det lika mycket dig själv du talar om. (Romarbrevet 2:1)


 Abba - Money, Money, Money



I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay
Ain’t it sad
And still there never seems to be a single penny left for me
That’s too bad
In my dreams I have a plan
If I got me a wealthy man
I wouldn’t have to work at all, I’d fool around and have a ball...

Money, money, money
Must be funny
In the rich man’s world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man’s world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It’s a rich man’s world

A man like that is hard to find but I can’t get him off my mind
Ain’t it sad
And if he happens to be free I bet he wouldn’t fancy me
That’s too bad
So I must leave, I’ll have to go
To las vegas or monaco
And win a fortune in a game, my life will never be the same...

Money, money, money
Must be funny
In the rich man’s world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man’s world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It’s a rich man’s world

Money, money, money
Must be funny
In the rich man’s world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man’s world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It’s a rich man’s world

It’s a rich man’s world


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0