Nakenbad

Ett rätt till mig! (Och noll till prästen.)

Ordet baptisterium kommer från grekiskan och betyder eg. simbassäng. Vid frukostfikat idag, sa' jag till prästen, att jag, på Wikipedia, hade läst, att man, under antiken och på medeltiden, döpte varje person tre ggr. Prästen sa' att jag hade fel! (Jag undrar om jag inte hade berättat samma sak, för samma präst, en gång för länge se'n.) Nu planerar jag att sätta en utskrift i handen på prästen, så att han själv kan läsa! 

I baptisterierna fanns en DOPBASSÄNG, placerad i mitten. Dessa dopkyrkor hade vanligen kupoltak. Den nakna (nota bene) dopkandidaten nedsänktes faktiskt TRE gånger, i vattnet! Man kan fundera på orsakssambandet!

[Om jag vågar, ska jag idag träda ned i simbassängen, för tredje gången faktiskt. Något dop är det emellertid inte tal om, utan vtn-gympa. Jag bär baddräkt.]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0