Lyckade chokladmuffins

Chokladmuffins

Josefine Baummanns [för mig obekant] recept på chokladmuffins.

Ingredienser, halv sats [det blev 13 st.]

  • 200 g smör [smälte jag, och lät svalna något]
  • 320 g socker [1 dl väger 85 g]
  • 200 g ägg [motsvarar c:a 4 st., ej stora]
  • 8 g vaniljsocker [motsvarar 1 msk]
  • 2 g salt [motsvarar 1/3 tsk]
  • 3 g bakpulver [motsvarar 3 krm; jag tog faktiskt dubbel mängd, dvs 6 krm]
  • 180 g vetemjöl [1 dl väger c:a 50 g]
  • 70 g kakao [1 dl väger 40 g]

Gör så här

  1. Blanda ihop smör och socker. [Så gjorde inte jag, utan jag vispade äggen och sockret.]
  2. [Gå sedan ner med ägg lite i taget.]
  3. Blanda ner de resterande ingredienserna.
  4. Spritsa ut i formar. [Jag slevade i smeten.]
  5. Baka av på 180 grader. [Jag bakade på 2:a - 3:e falsen nerifrån.] Stor[a] form[ar]: 27 minuter Liten [små] form[ar]: 18 minuter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0