Livet som närsynt är inte alltid så lätt!

Grabbarna (somliga mer eller mindre "gubbiga") vid frukostbordet var så säkra på sin sak. Det var Kjell, Per-Anders, Håkan, Nisse och Hasse. För dessa män gäller tydligen inte (åtminstone inte i morse) talesättet "Ju mer man vet, desto mer inser man sin (egen) begränsning"! Är man som jag tjock, betraktas man lätt som tjockskallig!

De borde se Malena Ranch, projektledare Attention, på TV4Play!

Jag är glad att jag den 27 juli såg projektledaren i Nyhetsmorgon.

Projektledaren MR gav följande råd:

1.Gör mer av det som funkar.

2.Skapa en struktur. [Därför köpte jag igår en loggbok på Netto, för 10:-.]

3.Hitta dina sätt. [Detta tog en helvetes massa år (spec. eftersom jag kanske betraktades som förvuxen kandis, och inte fick den stimulans som ett arbete medför); jag är dessutom dålig på att planera.]

4.Våga be om hjälp. [I mitt fall städhjälp, som tyvärr byttes ut den 4 jan., då min hårddisk* blev förstörd.]

5.Lär av andra.

6.Våga prova nya... [Jag har inte tid att se om programmet nu.]

*Katastrof för mig!

"skolan måste bli mer individualiserad för att fånga upp elever som har hög begåvning men INTE FÖRMÅR ATT EXEMPELVIS PLANERA SITT SKOLARBETE." (Citatet hämtat fr. artikel i Psykologtidningen, nr 2 2013.)

Foto: Jakob MeijerNPF. Malena Ranch (mitten) från riksförbundet Attention besökte jämlikhetsseminariet för att föreläsa om dolda funktionsnedsättningar.

Tyst om funktionsnedsättning

Studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, som till exempel ADHD, dyslexi och tvångssyndrom, har rätt till stöd under studietiden. Men många studenter vet inte om det. Ett problem som diskuterades under tisdagens jämlikhetsseminarium.

http://www.ergo.nu/nyheter/20121113-tyst-om-funktionsneds%C3%A4ttning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0