Hemgjord tacokrydda

Här kommer receptet på egengjord tacokrydda igen för alla er som hört av er. Enjoy!

 

4 msk chilipeppar

 

2 msk spiskummin

 

2 msk torkad lök (jag använde rostad lök)

 

1 msk paprikapulver

 

2 tsk Koriander

 

1 tsk vitlökssalt

 

½ tsk peppar

 

½ tsk timjan

 

½ tsk kanel

 

 

Blanda allt och krydda köttfärsen med blandningen. Jag använde hälften

av blandningen till cirka 400-500 gram köttfärs. Den blir något starkare

än den färdiga köpta blandningen, men inte starkare än att barnen kunde

äta av den. Kryddan som blir över kan man spara i en tättslutande burk

till nästa gång tacosuget sätter in.

(http://www.dt.se/blogg/matbloggen/?max=-1&from=7620&to=6877&yearView=2009&monthView=Mar-)


Följande recept ska jag prova när jag får tillfälle!

Varm Mexikansk Smörgåstårta
(6 Portioner)

Ingredienser

Lägg till Hönökakor i min inköpslista 3  st  Hönökakor
Lägg till blandfärs i min inköpslista 500  g  blandfärs
Lägg till röd lök i min inköpslista 1  st  röd lök
Mer information om chilisås Lägg till chilisås i min inköpslista 2  msk  chilisås
Lägg till tacokrydda i min inköpslista 1  påse  tacokrydda
Mer information om majs Lägg till majs i min inköpslista 1½  dl  majs
Lägg till mjukost i min inköpslista 200  g  mjukost
Lägg till röd paprika i min inköpslista 1  st  röd paprika
Lägg till orange paprika i min inköpslista 1  st  orange paprika
Mer information om creme fraiche Lägg till creme fraiche i min inköpslista 2  dl  creme fraiche
Lägg till creme fraiche (chili-paprika smak) i min inköpslista 2  dl  creme fraiche (chili-paprika smak)
Lägg till pressad vitlök i min inköpslista 1-2  st  pressad vitlök
Lägg till riven ost i min inköpslista riven ost
Lägg till nachochips i min inköpslista nachochips

Beskrivning

Köttfärsröra
Bryn blandfärsen ihop med den röda löken. Tillsätt 2 msk chilisås och 1 påse tacokrydda. Häll även i majsen.

Fyllning 1 (botten)
100g mjukost blandas med 1dl crème fraiche (gärna med lite krossad vitlök i om man tycker om det) samt 1 röd hackad paprika. Breds ut på första lagret. Hälften av köttfärsröran kommer ovanpå.

Fyllning 2 (mellanlagret)
1 burk crème fraiche (den med chili-paprika smak) blandad med 2 dl riven ost

Topping (Översta lagret)
100g mjukost blandad med 1dl crème fraiche + 1 hackad orange paprika breds ut, även lite på kanterna.
Resten av köttfärsröran också.
Nachochipsen läggs runt och på tårtan. Riven ost ovanpå, in i ugnen 225˚C i ca 15-20-min


(www.matinfo.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0