Vinterpaj med grovt mjöl, kassler och svamp

Ett recept från Allt om mat

4 person(er) Ingredienser

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör
3 msk vatten

Fyllning

200 g kassler
200 g färska champinjoner
0,5 st purjolök
1 st röd paprika
1 msk smör
3 st ägg
1 dl mjölk
2 dl lätt crème fraiche
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
0,5 tsk timjan
2 dl lagrad ost, riven

Garnering

2 msk rostade solrosfrön
1 knippe färsk timjan

Tillagning

En matig och god paj som tillagas hemma. Bara att värma i ugnen när det är dags äta.
1. Hacka samman pajdegen i en matberedare. Klä en pajform, ca 25 cm i diameter, med degen och ställ in i kylskåpet 20 min. Sätt ugnen på 200°.
2. Förgrädda pajskalet ca 10 min mitt i ugnen. Strimla kasslern. Skiva svampen. Ansa och strimla purjolök och paprika. Fräs alltsammans i smör och lägg det i pajskalet.
3. Vispa samman ägg, mjölk, creme fraiche, salt, peppar och timjan. Häll det över grönsakerna i pajformen, spara ev lite och lägg ovanpå efter gräddning. Strö över ost. Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 min.
4. Garnera med solrosfrön och timjan. Servera med tomater.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0