För Sverige, i tiden.

Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen.
Ur Hamlet akt 1 scen 5.

Kortfilmen Tid ur led* (2010) handlar om ögonblicket när man fattar ett beslut att lämna en relation. [Jag, "Ingifridh", är "gift med jobbet," som hushållerska.] Fortfarande finns allt som man hoppats på kvar inom en, samtidigt har man redan gått vidare. Tid ur led handlar också om att skapa mirakel och vissa historier är faktiskt mer berättigade till ett lyckligt slut än andra.

Det är någonting ruttet i den danska staten. [Se bilderna i sektionen härnäst.] 
Ur Hamlet akt 1 scen 4. Yttras av Marcellus.

bag
3 præp., adv.
1. på den modsatte side af el. efter noget. d Fx hun stod bag døren; de sad bag i salen; haven ligger bag ved huset.
<præp.> som støtte for. d Fx han har hele bestyrelsen bag sig i denne sag.

valv(e): på danska eg. "hvælving"
mask: på danska eg. Maddike(n)!

När min mor var skolflicka, sa' en lärare/klassföreståndaren/(rektorn), att hon var född med en räv bak(om) vart öra!
 




"Du må vara så kysk som is, så ren som snö - du skall ändock icke undgå förtal." Simrishamns jourläkare påstod, den för mig ödesdigra sommaren 2002, att det, i medicinsk terminologi, inte finns något som heter schuss. Men då kan jag citera följande rad. "Emergency Care crystalline a rescuer and schuss the infant." (Sjuksköterskan på Simrishamns sjukhus, som borde ha haft kunskapen, hade vägrat att ge order om mängden syrgas, trots att jag hade upprepat min fråga mer än en gång, och stirrade envist ner i sina papper!) Jag skulle aldrig frivilligt lägga in mig på landsortssjukhuset i Simrishamn! En annan gång ska jag skriva om hypoxisk drive, ett fenomen som jag, den uppmärksamma studenten, känt till ända sedan någon gång på 80-talet! 


"Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den på en annan utan att ett par droppar faller på oss själva."


"Et tu, Brute?" - "Även du, Brutus?"
Julius Caesar, akt 3 scen 1
Enligt traditionen Caesars utrop då han såg att Brutus var bland dem som sammansvurit sig mot honom. Citatet på latin är Shakespears påhitt, men det har en grekisk förlaga hos Suetonius...


*TID UR LED

Det finns stunder som känns eviga. När tiden liksom står still i väntan på att livet ska ta en helt ny vändning. TID UR LED är en historia om ögonblicket när man fattar ett beslut att lämna en relation. [Jag, "Ingifridh", är "gift med jobbet," som hushållerska.] Fortfarande finns allt som man hoppats på kvar inom en, samtidigt har man redan gått vidare. Framtiden man inte längre kommer att leva har inte riktigt slutat att existera ännu, men ändå vet man att den inte längre är möjlig. Ett helt annat liv ligger plötsligt framför en, men man har inte riktigt slängt sig ut i det än. All tid och alla motstridiga känslor tycks finnas på samma gång. Besvikelse, sorg och ett avlägset hopp.

TID UR LED handlar också om att skapa mirakel om man verkligen vill. Men det räcker inte med att lite vagt vilja ha ett mirakel när det finns en annan utväg och det kommer att lösa sig ändå. Mirakel måste skapas och vissa historier är faktiskt mer berättigade till ett lyckligt slut än andra.

Manusförfattare: Ylva Forner
Regissör: Ylva Forner
Produktionsbolag/företag: Hysteria Film
Filmlängd: 0:12:00
Genre: Fiktion
Målgrupp: Vuxna
  

Joel 2 (Svenska 1917)

4De te sig likasom hästar, och såsom stridshästar hasta de åstad.
8Den ene tränger icke den andre, var och en går sin givna bana...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0