Spisetid

  • spisetid subst. -en, -er, -erne
    1. et bestemt tidspunkt på dagen hvor[når] man spiser

    Den danska kurssekreteraren skrev förresten "god sommerlæsning". Förr i tiden, allt ifrån året jag fyllde 18, och t.o.m. sista sommaren under läkarutbildningen, arbetade jag alltid på sommarloven! De första 2 sommarloven, sedan jag hade börjat studera medicin, gick jag upp tidigt, för att hinna med Vilshäradsbussen in till sta'n. Efter termin 3 (jag började läsa en vårtermin), jobbade jag som op-biträde. I slutet av den aktuella sommaren, tiggde och bad klinikföreståndaren, att jag skulle ta studieuppehåll, och gå på ett grav.-vik. Men studieuppehåll skulle man ha ansökt om under vårterminen, så det kunde jag tyvärr inte. När höstterminen kom, fortsatte jag att flitigt läsa histologi. Jag hängde (i onödan) över ett av institutionens mikroskop, på nästan all ledig tid. Nu har jag förvandlats till en kökstrasa, genom elaka människors försorg, som inte vet tillräckligt om psykologi, och framför allt inte något om min "törntagg i köttet", s.k. neurotisk perfektionism! (Se inlägg från 2009-08-24, samt 2009-11-16.)

    Det gäller att sätta ribban högt!

ribbe1 subst. -n, -r, -rne
1. (gymnastik) et stigelignende redskab der er fastgjort til en væg
en tremme/[
stænger] i en ramme, fx i en rist el. i gymnastikredskabet ribbe(gymnastik) et stigelignende redskab der er fastgjort til en væg


Till middag serverade jag idag "rosmarindoftande kotletter med en touche av medelhavskök".




Ingredienser

4 port

4 fläskkotletter, ca 600 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rosmarin
smör
2 vitlöksklyftor
1 dl svarta oliver utan
 [eg. med, varför!?] kärnor
1 påse Blå Bands klassiska gräddsås fick ersätta 3 dl Kelda sås Creamy Classic

Gör så här

Krydda kotletterna med salt, peppar och rosmarin. Stek dem i smör i en stekpanna, 2-3 min på varje sida. Skala och skiva vitlöken. Fräs vitlök och oliver i smör i stekpannan [eg. en traktörpanna], mot slutet av stektiden. [Tillse att det finns tillräckligt med matfett i stekpannan.] Häll i såsen. Låt kotletterna puttra någon minut. Garnera med rosmarin. Kokt potatis passar til rätten. [Ursprungsreceptet förordar, att det till kotletterna serveras pasta blandat med lättkokta grönsaker.]
Källa: Arlaköket nr 1 1999

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0