2 minuter med doktorn

I morgon har jag tid hos doktorn igen. Jag hade tänkt ringa återbud, befinner mig på annan ort. Förra gången kom jag 10 minuter försent* till samma doktor, på den tidbeställda mottagningen. Detta ledde till att jag endast fick 2 minuter hos doktorn, som åtminstone skulle ha haft tid för mig i 30 minuter - detta enligt sekreteraren!
*Jag hade ringt vårdcentralen för en äldre herres räkning, och räckt mannen luren, när jag var tvungen att springa till bussen (som jag alltså missade).

Ta en vecka, och LYSSNA på folk - ett råd jag läste jag i en gammal tidning, på em.

Hur många patienter blir inte felbedömda, därför att...
1)De är ensamma, och s.a.s. lever i ide. (Man blir försoffad, pröva själv!!!)
2)De har ett uppdämt behov av att prata, och (för dem) viktiga saker att säga.
Hur ska en patient kunna hinna säga allt, på 2 minuter!? Och hur ska patienten, oförberedd talare, kunna klara att, på samma gång, formulera talet till doktorn/sköterskan etc., tänka på vad de ska ta upp i nästa flyende ögonblick samt att lyssna på undersökaren!?

Och doktorn, som ALDRIG levt i ide, begriper inte bättre, och ställer FEL DIAGNOS på patienten!

Me'ns knullsjuka svenska karlar (tanterna ska vi inte tala om) bedriver modern slavhandel.
Och invandrarkvinnor får en andra chans till jobb, trots att vissa av dem kanske har gjort bort sig i sina hemländer!
Och de infödda svenskarna, de ska förtidspensioneras, och sitta och rulla tummarna! UPP OCH NERVÄNDA VÄRLDEN!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0