1(2) Chefs de Cuisine

När julen var över (åtminstone mätt med danska mått), närmre bestämt den 7 januari, besökte släktingar mig, hos "styvpappa".


Denna gången var det min brors tur att bjuda på middag (förra gången gjorde "svigerinden" det). Min bror sommarjobbade i sin ungdom som kypare (han började som smörgås-Nisse, men avancerade), i Tylösand. Han serverade en fullkomligt himmelskt god potatisgratäng, och till denna underbart goda Guldfågelns grillade kycklingspett chili. 

Svägerskan blandade till en sallad. Som måltidsdryck fanns Norrlands Guld (2,8 %), "Mariestads Export" (5,3 %), samt, så klart, bordsvatten. Det finns förresten alkoholfritt öl (0,1 - 0,3 - 0,5 %), visste Du? Gå till http://www.systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=Av&SokKriteria=Alkoholfritt:0:0::6:0:0:9999:0:0:::::0:0:0:0:0:0::::::::::::::0:100:0::True:::&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&SokOrdinarieSort=True&SokVarugrupp=Alkoholfritt&SokStrangar=ALKOHOLFRITT%2c+%u00f6l:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar::::::

Jag kände mig lite tillintetgjord!

En bloggare på tidningen "Allt för föräldrar"'s hemsida, har lagt ut ett recept på "krämig potatisgratäng". Jag citerar detta, med "egna" kommentarer (inom klammrar), som jämförelse. TILL SIST, JAG UNDRAR OM DET VAR JAG, SOM EN GÅNG I TIDEN INSPIRERADE MINA SLÄKTINGAR TILL ATT VIDAREUTVECKLA POTATISGRATÄNGEN SOM SERVERADES!

Krämig potatisgratäng
Ingredienser - 4 personer
3 dl mjölk [mina släktingar tog ganska mycket mer]
3 dl grädde [min bror tog 1,5 dl vispgrädde, till oss fem vuxna personer]
1 gul lök [släktingarnas alternativ, rödlök (det bör ha varit en stor, till oss fem), sades vara mildare i smaken]
[Släktingarna tar även en bit purjolök, enligt svägerskan c:a 3 cm.]
2 st vitlöksklyftor [min bror förespråkade 6 - 8, men svägerskan tyckte det räckte med 6 st.]
1 kg [motsvarar 1,25 kg till 5 personer?] (mjöliga) potatisar
Salt och
svartpeppar [2 "rundor", enligt min bror]
3 dl riven ost [mina släktingar tar en liten påse riven ost]

Gör så här [jag såg inte på när mina släktingar lagade maten, så jag vet inte hur de gör.]
1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär, i tunna skivor: potatisen [2 - 3 - 4 mm] och löken. Lägg potatis, mjölk, grädde, lök, pressad vitlök, salt och svartpeppar i en stor kastrull.

2. Låt blandningen koka upp, rör noga i botten. Koka samman blandningen i cirka 7 minuter. Potatisen skall ha mjuknat lite men inte vara helt färdig.

3. Häll över blandningen i en ugnsform. Strö över riven ost och sätt in formen i ugnen. Låt gratängen grädda klart, cirka 30 minuter i ugnen. Låt gratängen vila cirka 15 minuter innan servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0