FÖR ALLA: Ört- och vitlökspaj med skinka.

Jag har mozzarella i kylen, som jag ska se om jag kan göra något av. Hittade ett recept i Buffé nr 5 2005 (sid. 23), som jag ska prova. 

   

Portioner: 4
Ingredienser
3 dl vetemjöl och grahams- eller rågmjöl alt dinkelmjöl
100 g smör
2 msk crème fraiche
1 krm salt
200 g rökt skivad skinka
1 stor purjolök
1 msk smör till stekning
1 dl finhackade färska örter. t ex basilika och timjan
3 pressade vitlöksklyftor
3 ägg
2 dl mellanmjölk
1 dl riven smakrik ost. t ex lagrad grevé, prästost eller cheddar

Gör så här
1.Sätt ugnen på 200 °C. Blanda i en

matberedare/mixer mjöl, smör, crème fraiche och

salt till en pajdeg. Tumma ut den i en stor

pajform, ca 26 cm i diameter. Ställ den kallt ca

15 minuter. Förgrädda i 4 -5 minuter.

2.Strimla skinkan. Dela, skölj och strimla

purjolöken. Fräs skinka och purjo i smör tills

purjon mjuknat. Rör ner örter och vitlök.

3.Vispa ihop ägg och mjölk. Rör ner

purjolöksblandningen. Salta och peppra.

4.Fyll pajskalet och toppa med ost. Grädda mitt i

ugnen i 25 -30 minuter tills pajen fått fin färg

och stelnat. Tänk på att purjolök lätt bränner

vid, täck ev pajen med aluminiumfolie mot slutet.

Servera med sallad.

FÖR ALLA? Gör glutenfri: baka ett glutenfritt

pajdegsskal och följ i övrigt receptet. Gör

mjölkfri: använd mjölkfria alternativ till smör,

crème fraiche,grädde och ost. Gör äggfri: uteslut

äggen och blanda grädden med 1 -2 dl crème

fraiche och den rivna osten i stället. Lägg den

frästa purjoblandningen direkt i pajskalet, häll

på grädde-/ostblandningen och strö ev på mer ost

om så önskas. Grädda enligt receptet.

Tips
Mixa mjölken med örter och vitlök så får du en

vackert knallgrön paj. Om du gör 4 portionspajer

i stället blir det en perfekt lunchlåda eller

picknickmat.


Näringsvärde

Energi:Låg
Fett:Hög


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0