2 värmande soppor

Den 16 december kokte jag kycklingsoppa. Receptet kommer här. 

Tomatsoppan blir ”hot” med curry och kyckling. Kycklingsoppa

Ingredienser

4 port

2 kycklingfiléer, ca 250 g
1 äpple
1 gul lök
smör
1 msk curry
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater, á 400 g
1 dl vatten
2 ½ dl Matlagningsgrädde 15%
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm socker
½ tsk salt
½ dl hackad persilja

Gör så här

Strimla kycklingen. Kärna ur och strimla äpplet. Skala och hacka löken. Fräs allt i smör och curry i en gryta. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt soppan koka några minuter. Smaksätt med socker och salt. Strö över persilja.
Källa: Arlaköket nr 3 2001
Ingredienser till Grönsakssoppa (av okänt ursprung*), som jag har lagat flera gånger:

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 chilifrukter** (har jag inte sådana hemma, sätter jag fram burken med chilipeppar, på bordet). Känner man inte till chilifrukten, bör man gå denna väg.
4 paprikor
1,5 dl okokt ris (ska koka).
4 tärningar grönsaksbuljong => 2 liter vatten upptill.
4 tomater (skållas, varefter skalet dras av).
2 knippen gräslök
oregano (jag sätter kryddburken på matbordet).
salt
peppar 

* Ev. kan Lena och Hans Egleus (för mig obekanta personer) tidigare ha haft detta recept på sin hemsida.

** Chilifrukten lärde jag känna genom Ica's "Chilimix, 75 g". Denna förpackning innehåller Dutch Chili, Thai Chili, Santa Fe (inte Santa Cruz, således), Jalapeno, Fresno, Piri Piri  (håll i er, i Simrishamn - jag kommer snart farandes!), Scotch Bonnet och Habanero (stavas nästan som Habanera, i Carmen), i nu nämnd ordningsföljd, från svag till stark.

När jag, den 18 december, hade stått framför detta förbaskade (ursäkta!) beläte (datorn), i 1 timme och 20 minuter, kunde det väl ha räckt för den gången? Nädå, här kom lite till.

http://rosemck1.tripod.com/bizet-habanera-to-carmen-opera.mid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0