Matmor Ingifridh's köttbullar

Timjankryddade köttbullar


Ett recept ur Guldkorn

5-6 portioner

500 g köttfärs
3 msk ströbröd
2-3 dl Vispgrädde [Jag tog denna gången 2,5 dl, och använde "halvan" när jag skulle mixa rödlök, se nedan! Nästa gång ska jag inte ta mer än 2 dl vispgrädde, totalt. (Denna gången kokte jag de ugnstekta köttbullarna, för att bli av med "slöjan"!)]
1 dl finhackad rödlök
1 stort ägg
2 tsk salt [är, enligt mitt förmenande, alldeles för mycket! Låt eventuella matgäster själva salta färdigt!]
1 krm grovmalen svartpeppar
1 krm mald kryddpeppar
1-1 1/2 tsk timjan
2 msk [Norrmejerier] Smör
 
Lägg ströbrödet i en bunke. Häll grädden över. Låt stå ca 10 min. Tillsätt färsen och de övriga ingredienserna. Blanda väl. Forma färsen till små jämna bullar. Lägg dem på vattensköljt skärbräde. Hoppa över följande klammer! [Låt "Norrmejerier Smöret" bli ljusbrunt i stekpannan. Lägg i köttbullarna i omgångar. Skaka pannan så att de blir brynta runt om. Sänk värmen och efterstek dem 3-5 min.]

Jag, den ljushyllta "Ingifridh", tillagar alltid mina köttbullar i ugnen. Då får de den perfekt runda formen.

Denna gången sneglade jag på "Ernst Kirchsteigers köttbullar", eftersom jag inte hade gradtalet klart för mig. Jag citerar. "Att laga köttbullarna i ugn passar perfekt när du ska göra stora mängder köttbullar. Dessutom får de en perfekt konsistens och smakar som köttbullar ska."

Gör som Ernst!
1. Blanda ihop ingredienserna till en köttbullsfärs.

2. Rulla färsen till köttbullar. Lägg på en smord plåt.

3. Stek i ugnen på cirka 225-250 grader, tills köttbullarna har fått fin färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0