Styvpappa och min (liv)moder

Jag har en styvpappa, och en styvmamma - styvpappas livmoder.

 

Vad menar jag? Jo, efter att, denna varma sommar, endast ha kunnat sola (utanför häcken som omger styvpappas trädgård) en säger en gång (och då endast c:a 1 timme), "läste jag på". Jag kunde nyss, "med facit i hand", konstatera, att styvpappa, enligt mitt synsätt, har ännu en diagnos. Vilken då? Jo, "histrionisk personlighetsstörning"!

"(Eng: histrionic personality disorder.)

Psykiatrisk diagnos, beteckning på personer som tidigare kallades hysteroida.

Personer med denna störning söker ständigt (och kräver) uppmuntran, gillande och beröm, kan vara överdrivet sexuellt utmanande i sitt sätt att klä sig [jag tänker då t. ex. på den brandgula, kortärmade jerseyskjortan, med knappslån uppknäppt till och med sista knappen] och uppträda och är ofta överdrivet upptagna av sin fysiska attraktionskraft ["spegel, spegel på väggen där, säg vem den snygge* karlen är..."]. Forts.  Forts. När de inte är i centrum för uppmärksamheten [som på jubileet i augusti], känner de sig illa till mods. De kan vidare uttrycka känslor på ett överdrivet sätt, (t ex omfamna flyktigt bekanta med överdriven glöd), (snyfta) okontrollerat i tämligen alldagligt sentimentala situationer eller få raseriutbrott. Deras känslor skiftar snabbt och saknar riktigt djup. De beskrivs också som självcentrerade och inriktade på omedelbar behovstillfredsställelse och med dålig förmåga att stå ut med fördröjningar. Se hysteri." [Källa: Psykologilexikon.]

Hysteri (nylatin hysteria, till grek. hysterikos, av hystera livmoder (Detta enl. "Eremiten", på www.flashback.org.)

I sommar "fick" jag inte läsa, för då skulle jag städa! Därför är jag nu "vit som ett lakan"! 


Nyss stod styvpappa inne i rummet jag disponerar, och skällde på att där var ostädat. Jag försökte förgäves tala om för honom, att jag inte ens hade tid att lyssna! Spegel, spegel på väggen där, säg vem den STYGGE??? karlen är!

*Själv har jag fått en släng av dysmorfofobi.
"Vilka delar av utseendet är det oftast man hänger upp sig på?
–Det är framförallt huden i ansiktet, näsan, håret och i viss mån tänderna." (Källa: www.karolinska.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0