Dålig/(ev. alltför) bra sammanhållning kontra frånvaro/närvaro av regler

Circumplex model - couple and family map (source: Olson, Russell, and Sprengkle 1984)



En modell liknande denna presenterades, när jag på 80-talet gick kursen i barnpsykiatri. Var befinner Din familj sig? Det har sina sidor att, som jag, vara ett sladdbarn! Enligt min mening befinner jag mig i den nedre vänstra kvadranten.
Modellen kan skärskådas på http://www.unu.edu/unupress/unupbooks/uu13se/uu13se03.gif 
De 4 vita sektorerna i mitten betecknas som "balanced", den streckade cirkelskivan* utanför "mid-range" och de fyra streckade hörnen "extreme".
*ur vilken en koncentrisk (vit) cirkelskiva tagits bort

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0