Ensamhet farligare än fetma

"Att vara socialt isolerad ökar risken att dö i förtid och är farligare än att vara fet. Det slår amerikanska forskare fast.

Den amerikanska studien visar att social isolering ökar risken att dö i förtid med hela 50 procent. I studien har data från 148 olika studier analyserats och forskarna drar slutsatsen att social isolering är dubbelt så skadlig som fetma.

-Ensamhet påverkar många saker, till exempel vår sinnesstämning, man blir ledsen, deprimerad. Det finns även en direkt fysiologisk påverkan, till exempel på blodtryck, säger Denny Vågerö, professor i medicinsk sociologi.

Forskarna menar att de negativa effekterna av ensamhet är jämförbara med riskfaktorer som alkoholism och att röka 15 cigaretter om dagen.

-Jag tycker det är en intressant jämförelse och tror säkert att social isolering är lika ett lika stort problem som tobaksrökning. Sedan så kan man inte sära på de där två, för isolering påverkar beteendet, till exempel missbruksbeteendet, säger Denny Vågerö.

Forskarna drar också slutsatsen att ensamheten är mer skadlig än ett stillasittande liv utan motion och att den sociala isoleringen är dubbelt så skadlig som fetma."

http://svt.se/2.58360/1.2089494/utskriftsvanligt_format?printerfriendly=true


Publicerad 28 juli 2010 - 08:27

Uppdaterad 28 juli 2010 - 17:24


Tänk så ensam jag hade varit, om jag inte hade haft "styvpappa" att gå till! (Fast jag tycker, så här efteråt, att jag har slösat bort alldeles för mycket tid!) "Järn g(iv)er skärpa åt järn; så skärper den ena människan den andra."

Egen härd, är dock guld värd!

Himlen runt hörnet (var det Mauro Scocco som skrev denna?)


Så många människor omkring mig
Utan varken mening eller mål
Alltid nån* som blir över
Säg mig, varför blir det alltid så
Nån där uppe
måste ha sett mig?
Och tänkt att nu så är det väl
ändå hennes tur?
*jag

Min tur att träffa nån som vet
vad jag behöver

det verkar som mina
ensamma dar
För alltid är över?

Ref: För jag har himlen
runt hörnet
En egen ängel** i en säng
Som om himlens
alla små stjärnor
Sjöng för mig, sjöng för dig
I en underbar refräng
Du är himlen
runt hörnet för mig
**katten!

Mmm..

Och jag reste runt jorden [läs: till Danmark]
Men du** fanns här mitt framför mig
Och Gud vet vad jag hade gjort
Hur jag hade mått om jag inte
träffat dig***
Jag levde som ett frö för vinden
Tog kärlek där jag fick den
Och dagen som den kom
**katten
***
jag hade aldrig börjat gångträna, för att sedan ta långpromenader


NÅGON GÅNG I FRAMTIDEN

Men jag har dig nu som vet
vad jag behöver
Det verkar som mina
ensamma dar
För alltid är över

Ref: För jag har himlen..............
Mmm..

Och jag reste runt jorden
Men du fanns här mitt framför mig
Och Gud vet vad jag hade gjort
Hur jag hade mått om jag inte
träffat dig
Jag levde som ett frö för vinden
Tog kärlek där jag fick den
Och dagen som den kom

Men jag har dig nu som vet
vad jag behöver
Det verkar som mina
ensamma dar
För alltid är över

Ref: För jag har himlen..............


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0