2 smala pajer med trattisar

Den 2 januari bakade jag en ny sorts paj en paj, i 2 ex.. Nästa gång ska jag pröva att baka en stor paj, istället för 2 små, såsom i receptet.

Mitt tips: Det går bra att använda 100 g ("torrvikt") burkchampinjoner, istället för kantarellerna, till var paj. Häll bara 2 tsk kantarellfond i smeten till "äggstanningen"! Strö inte över örtsalt, utan salta istället, efter smak, på maten! 
Receptet publicerades i DN, 08:12, 2001-10-06.

Ingredienser

Tid: Mer än 60 minuter

Deg till 2 mindre pajer:
4 dl vetemjöl
75 g smör i små kuber
100 g kesella
1 medelstort ägg

Fyllning av:
1 l färska eller 1 dl torkade trattkantareller
100 g valnötter [motsvarande c:a 50 g valnötskärnor, tror jag.]
1/2 gul eller röd paprika [Jag hade orange paprika hemma.]
150 g färsk spenat [eller 100 g rucola] [Jag använde djupfryst, hackad spenat.]
1 msk olivolja
3 ägg + 2 dl standardmjölk
3 dl riven lagrad ost (17 %) [Jag tog 60 g Kvibille cheddar, till var paj.]
lite örtsalt, svartpeppar

Blanda allt till pajdegen - tillsätt ägget sist. Använd gärna matberedare. Dela degen i två delar. Kavla ut dem tunt och lägg i två pajformar, 20 centimeter i diameter. Nagga med en gaffel. (Om du har tid så ställ gärna in de utbakade pajskalen i kylskåpet ca 30 minuter, då är risken mindre att degkanterna hasar ner i formen under gräddningen). Förgrädda pajskalen i 200 graders ugnsvärme cirka 10 minuter.

Lägg den torkade svampen i blöt i lite ljummet vatten 15 minuter.

Krama sedan ur svampen (med handen) och hacka. Eller rensa och fräs färsk svamp, först i torr stekpanna några minuter. Låt svampens egen fuktighet dunsta in och lägg först då i en minimal smörklick, bara som krydda. Fräs någon minut. Salta lätt.

Grovhacka valnötterna [jag körde dem i mixern, varvid de blev finhackade]. Kärna ur och finstrimla paprikan. Grovstrimla spenaten [eller rucolan]. [Jag, som använde mig av hackad spenat, behövde endast tina denna.] Man kan förstås ta mangold i stället, men då ska bladen helst vara så små och spinkiga som möjligt och den grova vita mittnerven borttagen. Fräs grönskan i lite olivolja i en wok, blanda ner paprikan och valnötterna och fräs 2 minuter. Salta försiktigt. Blanda ner svampen. Låt svalna.
Vispa ihop ägg, mjölk, riven ost och lite salt och svartpeppar.
Fördela allt det frästa i de förgräddade pajskalen och häll över ägg-ostfyllningen.
Grädda i 200 grader i ca 35 minuter eller tills pajerna fått fin färg.

Recept av Anna Bergenström


 "De senaste åren med ökad uppmärksamhet på betydelsen av typ av fett i kosten har valnötter blivit populära. Valnötter innehåller nämligen för nötter ovanligt mycket omega-3." "Nötter i kosten tros förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och flera studier pekar på att de sänker kolesterolvärdet. (Detta är studerat inte bara för valnötter utan även för bl.a. sötmandel och makadamianötter.)" "En... orsak kan vara de växtsteroler som nötterna innehåller. Dessa konkurrerar med kolesterol i tarmen och sänker upptaget."

"Vid sidan nyttigt fett och växtsteroler innehåller valnötter antioxidanter och aminosyran arginin. Både antioxidanter och arginin är bra för blodkärlsväggarna och hjälper till att hålla dem mjuka."

Mer nyttigt i valnötter - gå till www.nyfikenvital.org/?q=node/1713

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0